Jumaat, 8 April 2016

OSHA Elektrik



AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN
PEKERJAAN 1994
(OSHA 1994)
JABATAN KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN
KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA
MODUL LATIHAN OSHA DI SEKTOR AWAM 2006




Nama : Mohamad naqiyuddin bin Che Harun
Kelas/Kursus : 4 Teknologi Elektrik
Pensyarah : En. Mohd. Shufi Bin Abdullah















Pengenalan:  Assalammualaikum,terima kasih semua yang telah membantu saya untuk menyiapkan folio ini dan guru-guru dan

Objektif


Di akhir sesi ini, para peserta akan dapat:
menyenaraikan 15 bahagian di dalam AKKP
1994
menyatakan tujuan utama AKKP 1994
menyatakan falsafah dan prinsip AKKP
1994
menghuraikan bagaimana majikan dan
pekerja melaksanakan tanggungjawab
mereka di bawah AKKP 1994




Tanggungjawab Korporat berpandukan OSHA 1994

Syarikat-syarikat besar perlu mempunyai tanggungjawab dalam memastikan Kesihatan dan keselamatan sentiasa diberi keutamaan dimana tertakluk kepada Polisi Keselamatan Pekerjaan dan Kesihatan (OSHA) bagi menjadikan kawasan tempat kerja pekerja sentiasa selamat.
Talekom Malaysia (TM) contohnya sering menganjurkan kempen-kempen keselamatan pekerjaan dan kesihatan di ibu pejabatnya serta pejabat pejabat negeri di mana doktor panel kumpulan memberi ceramah dan pemeriksaan kesihatan percuma.Dalam mewujudkan persekitaran kerja yang lebih selamat, latihan disediakan bagi mereka yang terlibat secara langsung dalam pekerjaan berisiko tinggi. Pada tahun 2008, 464 orang pegawai penyelia dari Pembangunan Rangkaian telah menghadiri latihan keselamatan, dan kira-kira 2,400 orang anggota kontraktor menghadiri latihan National Institute of Occupational Safety and Health-TM Safety Passport Training. Selain itu, 732 orang anggota yang diambil untuk projek HSSB pula menghadiri modul latihan baru khusus untuk memenuhi keperluan mereka.
Hasil daripada langkah-langkah dan usaha keselamatan yang bersepadu, TM telah merekodkan pengurangan kemalangan sebanyak 19% pada tahun 2008. Sementara itu, TM Sarawak, telah dianugerahkan pingat Emas dalam Anugerah Kecemerlangan OSH Kebangsaan atas prestasi cemerlangnya sepanjang 2007. Tanggungjawab korporat bagi TM ni tidaklah menambah beban kewangan kepada syarikat akan tetapi dapat membantu fizikal dan mentah pekerja terhadap bahaya yang mereka hadapi ketika bekerja sekaligus dapat mengurangkan kemalangan tempat kerja yang lebih mendatangkan banyak kos kepada syarikat.
Bagi Tenaga Nasional Berhad (TNB) Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSH) adalah amat penting. Komitmen TNB terhadap keselamatan dan kesihatan warga kerja dizahirkan menerusi sistem pengurusan OSH yang dibentuk dan dinamakan Sistem Pengurusan Kecemerlangan Keselamatan (SEMS). SEMS TNB adalah tertakluk kepada semakan tahunan bagi memastikan kemajuannya adalah selaras dengan amalan-amalan terbaik OSH serta keperluankeperluan OHSAS 18001: 2007 dan MS 1722.
Sehingga kini, semua stesen janaelektrik TNB telah mendapat pensijilan 5-Bintang di bawah sistem audit SEMS dan telah mematuhi piawai piawai industri yang ketat. TNB terus menjalinkan hubungan erat dengan pihak kawal selia, iaitu Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Suruhanjaya Tenaga, Jabatan Bomba dan Penyelamat dan lain-lain agensi Kerajaan yang sentiasa





Falsafah dan Prinsip
Tanggungjawab memastikan keselamatan dan
kesihatan di tempat kerja terletak atas mereka
yang mewujudkan risiko dan mereka yang
bekerja dengan risiko tersebut
Peraturan Kendiri (Self Regulation)
Perundingan
Kerjasama dan penglibatan pekerja









Kandungan OSHA 1994
Limabelas (15) Bahagian
1. Permulaan (Preliminary);
2. Perlantikan Pegawai (Appointment of
Officers)
3. Majlis Negara bagi Keselamatan &
Kesihatan (National Council for OSH)
4. Kewajipan Am Majikan & Orang Yang
Bekerja Sendiri (General Duties of
Employers and Self-Employed Persons)
5. Kewajipan Am Perekabentuk, Pengilang
& Pembekal (General Duties of
Designers, Manufacturers and
Suppliers)
6. Kewajipan Am Pekerja (General Duties
of Employees)
7. Organisasi Keselamatan & Kesihatan
(Safety and Health Organizations)
8. Pemberitahuan Mengenai Kemalangan,
Kejadian; Berbahaya, Keracunan
Pekerjaan & Penyakit Pekerjaan &
Siasatan (Notification of Accidents,
Dangerous Occurrence, Occupational
Poisoning and Occupational Diseases and
Inquiry);
9. Larangan Terhadap Penggunaan Loji atau
Bahan (Prohibition Against Use of Plant or
Substance);
10. Tataamalan Industri (Industry Codes of Practice)
11. Penguatkuasaan & Penyiasatan
(Enforcement and Investigation);
12. Liabiliti bagi Kesalahan (Liability for
Offences);
13. Rayuan (Appeals);
14. Peraturan-peraturan (Regulations);
15. Pelbagai (Miscellaneous).







Bahagian I: Permulaan(Preliminary)
[Seksyen 1(2)] Pemakaian
Ø  Orang Bekerja
Ø  Di semua sektor ekonomi dalam Jadual Pertama.
Ø  Kecuali di atas kapal (Ordinan Perkapalan Saudagar.
1952, Ordinan Perkapalan Saudagar 1960 bagi
Sabah atau Serawak) atau angkatan tentera.











PERMULAAN (PRELIMINARY)
Seksyen 2 Undang-undang yang
Mengatasi
(1) Peruntukan tambahan kepada mana-mana
undang – undang bertulis yang lain
berhubungan keselamatan & kesihatan
pekerjaan;
(2) Peruntukan AKKP mengatasi peruntukan
yang bercanggah atau tidak konsisten.








Bahagian I : Permulaan(Preliminary)

Seksyen 3 Tafsiran
“Industri”- perkhidmatan awam, pihak
berkuasa berkanun atau mana-mana aktiviti
ekonomi dalam Jadual Pertama;
“Loji”- Apa-apa jentera, kelengkapan, perkakas,
alat atau peralatan, apa-apa komponennya
dan apa-apa yang dipasang, disambung dan
diperlengkapkan padanya






Bahagian I : Permulaan(Preliminary)
Seksyen 3 Tafsiran
Majikan-majikan langsung atau majikan utama
atau kedua-duanya
Majikan langsung- berhubungan pekerja
yang diambil khidmat oleh atau melaluinya;
Majikan utama-pemunya suatu industri
termasuk pengurus; penghuni; wakil disisi
undang-undang; mana-mana kerajaan,
pihak berkuasa tempatan atau badan
berkanun






Preliminary
Seksyen 3 Tafsiran
“Pekerja”- seseorang yang diambil kerja
dengan diberi gaji di bawah kontrak
perkhidmatan;
“Penghuni”- seseorang yang menguruskan
atau mengawal tempat kerja;
“Tempat kerja”- Premis tempat orang bekerja
atau yang digunakan untuk penyimpanan loji
atau bahan






Preliminary
Seksyen 3 Tafsiran
“Premis”- termasuk- Mana-mana:
Tanah, bangunan atau bahagian manamana
bangunan;
Kenderaan, vesel atau pesawat udara;
Apa-apa pepasangan di atas tanah,
pepasangan di luar pesisir atau di atas
dasar atau terapung di atas mana-mana air;
Khemah atau struktur boleh alih







Preliminary
Seksyen 3 (2) Tafsiran
Risiko yang wujud daripada aktiviti orang
bekerja termasuk risiko berkaitan dengan:
Cara pengusahaan yang dijalankan;
Loji atau bahan yang digunakan;
Keadaan premis yang digunakannya











Preliminary
Seksyen 3 (3) Bagi maksud Akta ini
Kerja – kerja sebagai seorang pekerja atau
sebagai orang yang bekerja sendiri;
Seseorang sedang bekerja sepanjang masa
dia berada di tempat kerjanya;
Orang yang bekerja sendiri adalah sedang
bekerja sepanjang masa yang
ditumpukannya kepada kerja sebagai
seorang yang bekerja sendiri.







Preliminary
Seksyen 4 TUJUAN AKTA
Memastikan keselamatan, kesihatan dan
kebajikan orang yang bekerja;
Melindungi keselamatan atau kesihatan orang
lain, selain daripada pekerja yang berada di
tempat kerja









Preliminary
Seksyen 4 TUJUAN AKTA
Mempromosikan persekitaran pekerjaan yang
bersesuaian dengan kehendak fisiologi dan
psikologi pekerja;
Mewujudkan satu kaedah ke arah sistem
perundangan berdasarkan peraturan dan
tataamalan industri.



Bahagian II: Perlantikan Pergawai
Perlantikan Ketua Pengarah, Timbalan
Ketua Pengarah, Pengarah oleh Menteri







Bahagian III : Majlis Negara bagi Keselamatan & Kesihatan Pekerja
Seksyen 9 - Majlis Negara Bagi Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan
Keahlian – di antara 12 - 15;
Dilantik oleh Menteri;
Menjalankan penyiasatan berkenaan;
perundangan, pentadbiran/penguatkuasaan,
menggalakkan hubungan kerjasama,
masalah-masalah khusus, penggunaan
bahan kimia, perangkaan, kemudahan
kesihatan, tataamalan industri, pemulihan
Pengerusi Jawatankuasa Rayuan






Bahagian IV : Kewajipan AM Majikan dan orang yang bekerja sendiri
Seksyen 15
Setakat yang Praktik
(1) Memastikan keselamatan, kesihatan &
kebajikan semasa bekerja semua pekerjanya;
(2) Ini termasuk:-
Mengada dan menyenggara loji dan sistem
kerja;
Membuat perkiraan bagi penggunaan,
pengendalian, penanganan, penyimpanan
dan pengangkutan loji dan bahan



Bahagian IV : Kewajipan AM Majikan dan orang yang bekerja sendiri
Seksyen 15(2)
Setakat yang Praktik,
Mengadakan maklumat, arahan, latihan dan
penyeliaan;
Mengada dan menyenggara tempat kerja
dan laluan keluar / masuk ke / dari sebarang
tempat kerja;
Mengada dan menyenggara persekitaran
kerja dan dengan kemudahan kebajikan yang mencukupi








Bahagian IV : Kewajipan AM Majikan dan orang yang bekerja sendiri
KEWAJIPAN LAIN
Merangka kenyataan bertulis tentang dasar
Keselamatan dan kesihatan; (Seksyen 16)
Menjalankan pengusahaannya tanpa
menjejaskan keselamatan orang lain yang
bukan pekerjanya; [Seksyen 17(1 )]
Mengadakan maklumat kepada orang lain
berkenaan pengusahaannya;
[Seksyen 17(2 )]







Bahagian IV : Kewajipan AM Majikan dan orang yang bekerja sendiri
Seksyen 18
Kewajipan seseorang penghuni premis
bukan domestik:
- Memastikan tempat kerja selamat dan tanpa risiko kepada kesihatan kepada orang lain selain daripada pekerjanya yang bekerja di premisnya



Bahagian V : Kewajipan AM dan Rekabentuk, Pengilang dan Pembekal
Seksyen 20 / Seksyen 21
Setakat yang Praktik
Memastikan loji / bahan direkabentuk
dengan selamat dan tanpa risiko
kesihatan apabila digunakan secara
betul;
Mengatur atau menjalankan ujian dan
pemeriksaan



Bahagian V : Kewajipan AM dan Rekabentuk, Pengilang dan Pembekal
Seksyen 20 / Seksyen 21
Setakat yang Praktik
Maklumat yang mencukupi;
Mengatur kajian untuk menghapus
atau mengurangkan hazard;
Membina dan memasang loji yang selamat





Bahagian IV : Kewajipan AM Pekerja
Seksyen 24
Memberi perhatian munasabah bagi
keselamatan diri dan orang lain;
Bekerjasama dengan majikan dan
orang lain;
Memakai dan menggunakan
kelengkapan pelindung diri (PPE)
yang dibekalkan;
Mematuhi arahan keselamatan yang
lain
Bahagian IV : Kewajipan AM Pekerja
Majikan tidak boleh mengenakan caj ke atas
pekerja; (Seksyen 26)
Majikan / Kesatuan Sekerja tidak boleh
mendiskriminasi (memecat, mencederakan
atau menukar kedudukan); (Seksyen 27)



Bahagian VII : Organisasi Keselamatan dan Kesihatan

Pengawasan Perubatan (Medical
Surveillance); (Seksyen 28)
Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (Safety
and Health Officer); (Seksyen 29)
Penubuhan Jawatankuasa Keselamatan dan
Kesihatan (Safety and Health Committee);
(Seksyen 30)
Seksyen 25
Seseorang:
Tidak boleh mengganggu atau menyalahguna
apa-apa yang diadakan atau dilakukan untuk
kepentingan keselamatan kesihatan dan
kebajikan dengan sengaja;



Bahagian VIII : Pemberitahuan Mengengai Kemalangan, Kejadian Merbahaya, Keracunan Pekerjaan & Penyakit & Siasatan
(Seksyen 32)
Majikan memberitahu pejabat Keselamatan &
Kesihatan Pekerjaan yang terdekat;
  Penyakit Pekerjaan - Pengamal Perubatan
berdaftar melapor kepada Ketua Pengarah




Bahagian XI : Larangan terhadap Penggunaan Loji & atau Bahan
(Seksyen 35)
Kuasa Ketua Pengarah JKKP (DOSH);
Minta pendapat Jabatan Kerajaan atau
badan lain yang pada hematnya sesuai
sebelum membuat perintah;
(Seksyen 36)
Orang yang terkilan boleh merayu




    Bahagian X : Tata Amalan Industri
(Seksyen 37)
Diwartakan oleh Menteri;
Boleh dipinda;
Mengandungi sebarang tata,
standard, peraturan, spesifikasi atau kehendak keselamatan dan
kesihatan;
Boleh digunakan dalam prosiding;
(Seksyen 38)




Bahagian XI : Penguatkuasaan & Penyiasatan
(Seksyen 39)
Ketua Pengarah;
Pegawai Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan;
Kuasa untuk memasuki,
memeriksa, menyiasat, mengambil
sampel dan lain-lain;
Notis Larangan dan Pembaikan;
(Seksyen 48)



Bahagian XII : Liabiliti Bagi Kesalahan
(Seksyen 51)
Penalti Am
Maksima RM10,000 atau Satu Tahun Penjara
atau kedua-duanya sekali;
Pelanggaran berterusan - maksima RM 1,000
sehari



Bahagian XII : Liabiliti Bagi Kesalahan
Siapa yang boleh didakwa?
Badan Korporat bersama dengan
Pengarah Syarikat, Pengurus,
Setiausaha atau yang lain;
(Seksyen 52)
Kesatuan Sekerja;
(Seksyen 53)
Seorang ejen; (Seksyen 54)



Jenis Kesalahan
Penalti
JENIS KESALAHAN
Gagal mematuhi Notis





Kewajipan Am Majikan
dan Orang yang bekerja
sendiri
Maksima RM50,000 @
LIMA tahun penjara
@kedua-duanya sekali
@/dan RM500 setiap hari


Maximum RM50,000 @
DUA tahun penjara @
kedua-duanya sekali
Kewajipan Am
perekabentuk, pengilang
dan pembekal berkaitan loji/bahan
Kewajipan tidak
mengganggu
menyalahguna apa-apa
yang disediakan
Maksima RM20,000 @
DUA tahun penjara @
kedua-duanya sekali
Maksima RM20,000 @
DUA tahun penjara @
kedua-duanya sekali






Diskriminasi terhadap
pekerja dan lain-lain
Berkaitan dengan
pemeriksaan
Organisasi keselamatan
dan kesihatan
Kewajipan Am pekerja
Maksima RM10,000 @
SATU tahun penjara
Maksima RM10,000 @
SATU tahun penjara
Maksima RM5,000 @
ENAM bulan penjara
Maksima RM1,000 @
TIGA bulan penjara
Kedua-duanya sekali







Bahagian XIII : Rayuan
(Seksyen 63)
Jawatankuasa Rayuan dilantik oleh Menteri;
Pengerusi - Anggota Majlis;
Dua orang lain;
Rayuan ke atas seksyen 36 atau 50



Bahagian XIV : Peraturan – Peraturan
Menteri diberi kuasa membuat Peraturan;
Bagi mengawalselia atau melarang;
Contoh : Pengilangan, pembekalan atau
penggunaan loji, bahan;
Memastikan pengadaan kemudahan
kebajikan yang memadai



Bahagian XV : Pelbagai
(Seksyen 67)
Kewajipan menyimpan rahsia
Seseorang tidak boleh mendedahkan rahsia
(pengilangan atau komersil) semasa
melaksanakan tugas;
Penalti Maksima RM20,000 @ Dua tahun
penjara @ kedua-duanya



Peraturan – Peraturan Di Bawah OSHA 1994
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (Pernyataan Dasar Am
Keselamatan dan Kesihatan
Majikan)(Pengecualian) 1995;
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (Kawalan Terhadap
Bahaya Kemalangan Besar Dalam
Perindustrian) 1996;
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (Jawatankuasa
Keselamatan dan Kesihatan) 1996



Peraturan – Peraturan Di Bawah OSHA 1994
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (Pengelasan,
Pembungkusan dan Pelabelan Bahan Kimia
Berbahaya) 1997;
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan(Pegawai Keselamatan
dan Kesihatan) 1997;
Perintah Keselamatan dan Kesihatan
Pekerjaan (Pegawai Keselamatan dan
Kesihatan) 1997
Peraturan – Peraturan Di Bawah OSHA 1994
Perintah Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
(Larangan terhadap Penggunaan Bahan) 1999;
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (Penggunaan dan
Standard Pendedahan Bahan Kimia Berbahaya
kepada Kesihatan) 2000;
Peraturan-Peraturan Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (Pemberitahuan Mengenai
Kemalangan, Kejadian Berbahaya, Keracunan
Pekerjaan dan Penyakit Pekerjaan) 2004
PK & KP (Pernyataan Dasar AM Keselamatan dan Kesihatan Majikan) 1995
Seksyen 16
Tiap majikan dan orang yang bekerja
sendiri menyediakan pernyataan bertulis
dasar am keselamatan dan kesihatan
Pengecualian
Menjalankan pengusahaan tidak lebih
daripada lima pekerja



PK & KP (Pernyataan Dasar AM Keselamatan dan Kesihatan Majikan) 1996
Terpakai untuk semua aktiviti industri yang mempunyai kemudahan penstoran bahan kimia;
Pepasangan bahaya besar dan bukan bahaya
besar adalah berdasarkan kepada kuantiti
ambang;
Penyediaan Laporan aktiviti industri dan
Demonstrasi Operasi Selamat;
Lebihkurang 200 bahan kimia disenaraikan





PK & KP (Pernyataan Dasar AM Keselamatan dan Kesihatan Majikan) 1996

Peraturan menggariskan:
Komposisi;
Pemilihan dan perlantikan ahli;
Kuasa
PK & KP (Pernyataan Dasar AM Keselamatan dan Kesihatan Majikan) 1997
Terpakai kepada pembekal Bahan Kimia
Berbahaya;
Kewajipan:
Mengelaskan bahan kimia, membungkus
dengan selamat, melabel bahan kimia; dan
menyediakan Risalah Data Keselamatan
Bahan Kimia (CSDS).




PK&KP (Pegawai Keselamatan & Kesihatan) 1997
Peraturan menggariskan;
Kelayakan
Pendaftaran
Kewajipan Majikan dan Pegawai
Keselamatan dan Kesihatan
PK&KP (Pegawai Keselamatan & Kesihatan) 1997
Terpakai bagi menentukan;
Kelas Industri yang perlu menggajikan
seorang Pegawai Keselamatan dan Kesihatan(SHO)




Perintah K & KP(Larangan Penggunaan Bahan) 1999
Maklumat Bahan
Skop Larangan
Krosidolit
(Barah Paru-Paru)
Semua tujuan melainkan tujuan penyelidikan atau analisis.
Karbon Disulfida, Karbon Tetraklorida & Heksana ( Kehancuran sistemik) Benzena (Barah[Leukimia]
Pembersihan & menghilangkan gris
Fosforus putih( Keracunan Kronik)
Penggunaan dalam pembuatan mancis




Perintah K&KP ( Larangan Penggunaan Bahan) 1999
Maklumat Bahan
4-Aminodifenil; Benzidina;
2- Naftilamina;
4-Nitrodifenil; garam bahanbahan
ini dan apa –apa bahan
yang mengandungi
sebatiannya,dalam apa-apa
bahan lain pada jumlah
kepekatan melebihi 0.1%
(Barah pundi)
Skop Larangan
Pembuatan dan Penggunaan
untuk semua tujuan termasuk
apa-apa proses pembuatan
dimana bahan yang dihuraikan
diatas terbentuk, kecuali bagi
tujuan penyelidikan dan
analisis.
 
PK&KP( Penggunaan dan standard pendedahan Bahan Kimia Berbahaya kepada Kesihatan
Keperluan Peraturan
Menyediakan satu rangka undang-undang
yang sah bagi majikan dalam mengawal
penggunaan bahan kimia berbahaya;
Mengadakan satu standard pendedahan
dalam melindungi kesihatan pekerja;
Mempromosikan pengurusan bahan kimia
yang cemerlang



Kesimpulan
Keperluan OSHA 1994
Falsafah OSHA 1994
Kandungan OSHA 1994
Lima belas Bahagian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan